Mukinbudin Hotel, de eerste dagen - Reisverslag uit Mukinbudin, Australië van Lisanne Meijer - WaarBenJij.nu Mukinbudin Hotel, de eerste dagen - Reisverslag uit Mukinbudin, Australië van Lisanne Meijer - WaarBenJij.nu

Mukinbudin Hotel, de eerste dagen

Door: Lisanne Meijer

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

29 December 2013 | Australië, Mukinbudin

Waar ik nu ben? In een klein, klein dorpje genaamd Mukinbudin ruim 4 uur van Perth vandaan. Vanaf morgen ben ik hier 2 weken. Ik ben hier voor mijn baantje als 'hotel allrounder' in Mukinbudin Hotel. Het voelt niet alsof ik in een hotel werk want er zijn maar 6 'units' en tot nu toe zit er bijna nooit iemand in. Muka Hotel ('Muka' is slang voor Mukinbudin -> Australians shorten everything) is meer bekend onder de locals door de pub, de enige in omstreken.

De eerste paar dagen sliep ik in unit 6 in plaats van op mijn kamer boven de bar omdat het erg heet was. Het was echt luxe om een airco, tv, klein koelkastje en een eigen badkamer te hebben. Dit was helaas maar voor 5 nachtjes en vanaf nu slaap ik altijd boven op mijn eigen kamer zonder airco (dit kan zo heet zijn) en moet ik naar buiten toe om te douchen of naar de wc te gaan.

Ik moet om de week 5 dagen werken en de week erna 6 dagen. Dit is wel een goed baantje om geld te sparen. Gratis accomodatie en eten. Daarnaast zijn er in Mukinbudin geen kledingwinkels, is er geen club, geen bioscoop en de bar waar ik werk is de enige bar. Dus ik geef nauwelijks geld uit. Mukinbudin is dus erg klein, het heeft maar 300 inwoners. De hele 'Mukinbudin Shire' (dus + alle farms) heeft ongeveer 750 inwoners. Je kan je voorstellen dat het niet een bruisend dorp is waar veel toeristen komen, veruit de meeste mensen die in de pub komen zijn ook locals en komen meerdere malen per week. Ookal ben ik heir pas twee weken, ik herken de meeste mensen als ik op straat loop en weet ook veel namen van mensen die in de pub komen.

Er is hier een ander barmeisje, Anne uit Duitsland. Ik kan het heel goed met haar vinden en ben blij dat er in ieder geval iemand is van mijn leeftijd. Haar vriend Markus blijft hier 3 weken in totaal en is speciaal naar Australie gekomen om haar op te zoeken in Mukinbudin, of all places. Om de week wisselen wij van 'shifts'. Je hebt of de week met de shifts dat je elke ochtend moet schoonmaken, dan bardienst van 12 tot 3 en 's avonds in de keuken, dit noemen wij de shitty week. Dan heb je de week met de barshifts van 3 tot half 6 en kwart over 6 tot sluit. En sluit ligt er maar net aan wanneer iedereen weggaat, maximaal tot kwart voor 12 en doordeweeks vaak veel eerder. Deze week is een stuk beter want dan kan je lekker uitslapen.

Het schoonmaken in de ochtend is tja, niet echt leuk. Eerst alles stofzuigen in de bar en dweilen. Prullenbakken legen en de wc's schoonmaken (blegh de mannenwc's). Meestal duurt dit anderhalf uur en dan staat het zweet echt op mijn voorhoofd.

In de keuken als kitchenhand is best wel leuk. Het is wel echt heel erg warm doordat het hier meestal buiten al erg warm is en dan heb je ook nog de ovens en het fornuis. Om kwart over 6 moet ik beginnen met dingen snijden voor de salades op de borden. Tomaten, komkommer, wortel enzovoort. De keuken is van half 7 tot 8 open. Als kitchenhand maak ik de borden op met sla, ik maak de mash patatoe en groentes als mensen daarom vragen en warm de sauzen op. Als de borden klaar zijn om te serveren breng ik ze naar de mensen toe. In de keuken is het soms best stressen, als er bijvoorbeeld een tafel van 15 mensen is en die willen natuurlijk het eten ongeveer tegelijk. Ook op een vrijdagavond kan het erg druk zijn, zeker omdat alleen Caroline en ik alleen in de keuken staan. Na 8 uur begin ik met de laatste borden ophalen uit de pub en afwassen. Dan schoonmaken, vegen, dweilen en prullenbakken legen. Ik ben meestal rond 10 uur klaar, maar op drukke dagen later.

Dan het werken in de bar, is meestal ook best wel leuk. In ieder geval is het lekker cool door de airco, een groot pluspunt vergeleken met de keuken. De shifts van 12 tot 3 en 3 tot half 5 zijn meestal niet zo druk. Bij die shifts heb je ook een lijst met klusjes die je moet doen. Wel beter, als er geen klanten zijn heb je tenminste wat te doen en gaat de tijd wat sneller. Het zijn taken als; maak alle ramen van binnen en buiten schoon, maak de tafel op voor de reserveringen van die avond, maak alle flessen en planken schoon, dat soort dingen. 'S avonds heb je niet zo'n lijst want dan is het meestal wat drukker.

Het valt me wel op dat mensen heel snel en vooral veel drinken hier. (nouja, dit is ook pas mijn eerste baantje in een bar dus zou vast overal wel zijn) Misschien omdat er niet zoveel anders te doen is en de politie controleert nauwelijks. Dat is ook een ding, de meesten komen met de auto van hen boerderij 40km verderop naar de pub, drinken gerust 12 middy's en rijden weer terug naar huis. Gelukkig is er nauwelijks verkeer op de weg maar verstandig is het niet. Veruit de meeste auto ongelukken rond Mukinbudin is omdat de bestuurder onder invloed was en van de weg raakte. Daarnaast moet je 's nachts ook uitkijken voor kangoeroe's die de weg oversteken.


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisanne

Actief sinds 21 Jan. 2014
Verslag gelezen: 118
Totaal aantal bezoekers 1992

Voorgaande reizen:

23 Oktober 2013 - 15 Mei 2014

Mijn reis, mijn verhaal

Landen bezocht: